Podsumowanie roku cz. 1/2 – SPORTOWA

C贸偶 to by艂 za ROK! 馃檪

Zdecydowa艂em si臋 w tym roku zrobi膰 podsumowanie tego, co wydarzy艂o si臋 w moim 偶yciu. Zanim zebra艂em wszystkie my艣li w ca艂o艣膰, wiedzia艂em, 偶e wpis musi by膰 podzielony na dwie cz臋艣ci.

W cz臋艣ci pierwszej, podsumowuj膮cej wydarzenia sportowe, przeczytacie o tym:

  • Z czego jestem dumny, a co mnie rozczarowa艂o.
  • Co uwa偶am za m贸j najwi臋kszy sukces sportowy w minionym roku?
  • Czy miniony rok by艂 rzeczywi艣cie dobry, czy jednak nie wykorzysta艂em wszystkich swoich szans?
  • Jak daleko od wyniku 140 minut obecnie si臋 znajduj臋.

Zestawienie statystyczne

“Zacznijmy od liczb!” – jak mawiaj膮 maklerzy… No dobra, wcale nie wiem, czy tak mawiaj膮, ale kojarz膮 mi si臋 bardzo z liczbami i pieni臋dzmi. Te z kolei z sukcesem, wi臋c w sumie pod膮偶am my艣lami w dobr膮 stron臋. Spogl膮dam na m贸j trening w rocznym przekroju i jestem dumny, szcz臋艣liwy i zm臋czony, gdy my艣l臋, ile energii kosztowa艂o mnie zbudowanie tych statystyk:

Przebiegni臋te kilometry (na dzie艅 28.12): 6142.
Udzia艂 w zawodach: 23 razy jednak 22, po Maratonie w Maladze odpuszczam Bieg Sylwestrowy.
Najd艂u偶sze zawody: 72 km w 7 godzin i 14 minut.
Najkr贸tsze zawody 5 km w 15 minut i 18 sekund.

Pe艂na lista start贸w:

W podziale na kategorie bieg贸w zaliczy艂em: 3 biegi g贸rskie ultra, 2 klasyczne maratony, 3 klasyczne p贸艂maratony, 1 p贸艂maraton g贸rski, 1 p贸艂maraton crossowy, 5 bieg贸w na 10 km oraz 6 bieg贸w na 5 lub mniej kilometr贸w. Jako rodzynek wyst臋puje jeszcze start na 30 km.

Rok sukcesu 鈥 r贸偶norodno艣膰

Pierwszym, du偶ym powodem do dumy i zarazem rzecz膮, kt贸r膮 b臋d臋 si臋 chwali艂, jest to, 偶e zrobi艂em co艣, co jest w moim mniemaniu bardzo trudnym zadaniem 鈥 zdo艂a艂em si臋 przygotowa膰 zar贸wno do mocnego biegania na 5 km, jak i do ultramaratonu. Patrz膮c na przekr贸j ca艂ego roku, mia艂em 3 okresy treningowe:

A) Wiosna 鈥 przygotowania do Orlen Maratonu.
B) Lato 鈥 przygotowania do Mistrzostw Polski w Ultra.
C) Jesie艅 鈥 przygotowania do Maratonu w Maladze.

W zasadzie ka偶dy z kolejnych cykl贸w wni贸s艂 do mojego biegowego 偶ycia co艣 warto艣ciowego. Rozwin膮艂em si臋 zar贸wno na najkr贸tszym dystansie (5 km), jak i w tym najd艂u偶szym 鈥 gdzie podczas zawod贸w na 72 km poprawi艂em czas o ponad 30 minut w stosunku do poprzedniego roku! Naprawd臋, gdyby kto艣 zaproponowa艂by takie “statystyki” roczne w styczniu 2019, bez wahania wzi膮艂bym wszystkie.

Rok sukcesu 鈥 wysyp rekord贸w

Trzy cykle treningowe, jakie zrealizowa艂em w 2019 roku, przynios艂y mi grad znakomitych wynik贸w i pozwoli艂y od艣wie偶y膰 kilka informacji w moim biegowym CV:

Poprawi艂em rekord 偶yciowy na 5 km z 15:31 na 15:18.
Osi膮gn膮艂em wynik 31:36 na 10 km, zaledwie o 1 sekund臋 gorszy od mojego rekordu.
Poprawi艂em rekord 偶yciowy w p贸艂maratonie z 1:11:24 na 1:10:14.
Ale co najwa偶niejsze –poprawi艂em 偶yci贸wk臋 w maratonie z 2:28:04 na 2:23:32.

呕eby jeszcze dobitniej zaznaczy膰, jak udany by艂 to rok wynikowo, przytocz臋 inn膮 bardzo znamienn膮 statystyk臋 鈥 czyli ile wynik贸w z TOP 5 dla dystans贸w 5, 10, 21,1 i 42,2 km osi膮gn膮艂em w tym roku:

Na 20 mo偶liwych rezultat贸w (gdybym pobieg艂 po 5 najlepszych wynik贸w w 偶yciu na ka偶dym z czterech dystans贸w), w 2019 roku uzyska艂em ich a偶 12!. Nie wiem, czy kiedykolwiek uda mi si臋 powt贸rzy膰 takie osi膮gni臋cie. Niezale偶nie od tego, w jakim tempie i czy w og贸le b臋d臋 si臋 zbli偶a艂 do 140 minut w maratonie jeszcze bardziej, statystycznie miniony rok by艂 bezapelacyjnie znakomity!

Rok sukcesu – Pierwsze Mistrzostwa Polski

Paradoksalnie jednak, nie konkretne czasy s膮 g艂贸wnym wydarzeniem z minionego roku. Najwi臋kszym sukcesem w ostatnich 365 dniach i zarazem najwi臋kszym sukcesem (oficjalnym) w mojej biegowej przygodzie sportowej jest 4 miejsce w Mistrzostwach Polski w biegu g贸rskim na ultra dystansie.

Nie oszukujmy si臋, na asfalcie nawet z wynikiem poni偶ej 140 minut b臋d臋 jedynie (albo ‘a偶’ ;)) 8-10, mo偶e 12 zawodnikiem w Polsce. Nie pobiegn臋 z Marcinem Chabowskim nawet 5 km w trakcie maratonu, jest to poziom prawdopodobnie nieosi膮galny dla mnie, bez wzgl臋du na m贸j nak艂ad treningowy.

W g贸rach sytuacja jest inna. Wystartowa艂em w swoich pierwszych MP i by艂em w stanie rywalizowa膰 rami臋 w rami臋 z najlepszymi, polskimi zawodnikami 鈥 Marcinem 艢wiercem, Bartkiem Gorczyc膮, czy Kamilem Le艣niakiem. 4 miejsce ma oczywi艣cie gorzki posmak, poniewa偶 r贸偶nica mi臋dzy byciem medalist膮 mistrzostw kraju a byciem tu偶 za podium jest du偶o wi臋ksza ni偶 mi臋dzy mistrzem a trzecim zawodnikiem na mecie. Nie zmienia to jednak w 偶aden spos贸b mojego postrzegania sezonu 鈥 w艂a艣nie podczas MP osi膮gn膮艂em wynik, kt贸ry jest owocem nie tylko kilkunastu tygodni 偶mudnych przygotowa艅 bezpo艣rednio przed imprez膮, lecz nagrod膮, jak膮 wypracowa艂em dzi臋ki po艣wi臋ceniu si臋 bieganiu w ostatnich 10 latach.

Rok rozczarowania 鈥 niewykorzystane szanse

Zawsze podkre艣lam, 偶e Wasza uwaga, jako czytelnik贸w, zobowi膮zuje mnie do 100% rzetelno艣ci w ka偶dym aspekcie 鈥 blogowania i trenowania. Musz臋 zatem (a przede wszystkim CHC臉) napisa膰, co mnie w minionym roku rozczarowa艂o sportowo. 呕eby by艂o jasne – rok by艂 wybitny, ale zawsze warto szuka膰 niuans贸w do poprawy. 馃檪

  1. Brak rekordu w maratonie na wiosn臋, gdy startowa艂em w Orlenie.聽
    Do momentu wiosennego maratonu szed艂em jak burza. Wszystko uk艂ada艂o si臋, jak nale偶y. Bi艂em kolejne rekordy i ci膮gle zwi臋ksza艂em stawk臋, o jak膮 chcia艂em walczy膰 na Orlenie. Sam bieg uk艂ada艂 si臋 doskonale do 35 km – niestety tylko do 35. kilometra. Ostatecznie sko艅czy艂o si臋 przyzwoitym wynikiem 2:29:02. Wstydu nie by艂o, ale prawda jest taka, 偶e w uj臋ciu zero-jedynkowym 鈥 przegra艂em ten bieg. Powinienem by艂 roztrzaska膰 rekord 偶yciowy w py艂, a tymczasem roztrzaska艂o mnie ostatnie 7 kilometr贸w.
  2. Wspomniane 4 miejsce w Mistrzostwach Polski w g贸rskim ultra.聽
    Nie zmieniam zdania, 偶e to m贸j najwi臋kszy sportowy sukces, ale jednocze艣nie jest to te偶 bardzo cierpki wynik, kt贸ry b臋dzie si臋 kot艂owa艂 w mojej g艂owie, a偶 do momentu, gdy nie zrzuc臋 z siebie ci臋偶aru braku medalu MP.
  3. Niez艂amana bariera 1:10 w p贸艂maratonie.
    Z t膮 barier膮 jest troch臋 paradoksalna sytuacja, poniewa偶 uwa偶am sam siebie za bardzo dobrze biegaj膮cego po艂贸wki zawodnika, mam naprawd臋 du偶o warto艣ciowych start贸w na tym dystansie. Jednocze艣nie, inne rekordy posz艂y tak bardzo do przodu, 偶e w tej chwili brak z艂amania 1:10 zaczyna mi ci膮偶y膰. 馃檪 Jak z ka偶d膮 liczb膮, jest to pewnie jaka艣 bariera psychiczna, mam nadziej臋, 偶e pozb臋d臋 si臋 jej w nadchodz膮cym roku. Dla zobrazowania sprawy – z 偶yci贸wk膮 2:23 w maratonie powinienem biega膰 po艂贸wk臋 w 1:08:30 :).

Rok rozczarowania 鈥 najwi臋kszy b艂膮d

W tym akapicie b臋dzie kr贸tka historia z mora艂em. Ostatecznie bohater l膮duje na cztereh 艂apach, ale ma艂o brakowa艂o, a dosta艂by nominacj臋 do Nagrody Darwina.

Andrzej by艂 g艂odnym sukcesu biegaczem. Nie ba艂 si臋 ci臋偶kiej pracy, a jego mottem 偶yciowym by艂o: “Ja nie dam rady?!”. Zawsze podchodzi艂 do zadania na 110%. Nie uznawa艂 p贸艂艣rodk贸w i cho膰 sam radzi艂 innym biegaczom z rozs膮dkiem, to we w艂asnym treningu zatraci艂 si臋 bez umiaru.

Nasz bohater przygotowa艂 si臋 w rzetelny spos贸b do wiosennego maratonu i mimo ostatecznej pora偶ki w g艂贸wnym starcie, m贸g艂 z podniesion膮 g艂ow膮, m贸wi膰 o swoim treningu i rezultatach uzyskanych “po drodze”. Gdy nadszed艂 maj, wi臋kszo艣膰 marato艅czyk贸w skoncentrowa艂a si臋 na kr贸tszych dystansach. Andrzej postanowi艂 jednak pokaza膰, jaki jest kozak w g贸rach. Wzi膮艂 si臋 za ostry trening i wype艂ni艂 kalendarz zawodami. W odst臋pie 2-tygodniowym pobieg艂 bardzo mocny p贸艂maraton, potem 55 km, nast臋pnie 72 km, a szalone tourn茅e zako艅czy艂 Mistrzostwami Polski na dystansie 57,5 km. Wszystko rzecz jasna na maksa.

Fina艂 tego wariactwa, kt贸re na dobr膮 spraw臋 trwa艂o od pa藕dziernika 2018 do lipca 2019 by艂 taki, 偶e Andrzej w sierpniu by艂 wrakiem biegacza. Wypompowa艂 si臋 ca艂kowicie z energii i polotu. Resztki zdrowego rozs膮dku, pozwoli艂y mu na przetrwanie. Pojecha艂 w podr贸偶 po艣lubn膮 i w ci膮gu 3 tygodni wyszed艂 pobiega膰 a偶… 1 RAZ.

L膮dowanie na cztery 艂apy rozpocz臋艂o si臋 we wrze艣niu. Gdy inni biegacze domykali jesienne przygotowania, Andrzej dopiero wkracza艂 w odpowiedni trening. Gdy inni ko艅czyli sezon biegami niepodleg艂o艣ci, Andrzej by艂 w 艣rodku przygotowa艅 i wreszcie, gdy pozostali pakowali prezenty pod choink臋, Andrzej pakowa艂 walizk臋 do Hiszpanii, gdzie dopiero 15 grudnia zmierzy艂 si臋 z “jesiennym” maratonem. Maraton okaza艂 si臋 najlepszym biegiem w 偶yciu Andrzeja. Biegiem, kt贸ry zaliczy艂 po 3 tygodniach roztrenowania w 艣rodku lata – roztrenowania, kt贸re nie by艂o planowane, a do kt贸rego sam si臋 zmusi艂 g艂upimi decyzjami wcze艣niej. Ca艂e szcz臋艣cie ten go艣膰 jest w czepku urodzony. 馃槈

Do zapami臋tania z tej przypowiastki jest jeden wniosek, bardzo uniwersalny 鈥 organizmu nie oszukasz. Jak nie zrobisz roztrenowania w odpowiednim momencie, p贸藕niej b臋dziesz zmuszony zrobi膰 je w miejscu i czasie, kt贸re cia艂o wska偶e samo. Fakt, 偶e maraton poszed艂 mi tak rewelacyjnie, maskuje nieco obraz du偶ego b艂臋du, jaki pope艂ni艂em w po艂owie roku. No i mo偶e ca艂e szcz臋艣cie :).

Brak odpowiedniego zregenerowania si臋 po wiosennym maratonie, by艂 w 2019 roku moim najwi臋kszym b艂臋dem.

140 minut 鈥 jak daleko do celu?

Kiedy osi膮gn臋 te cholerne 140 minut w maratonie? 馃檪 Prawd臋 powiedziawszy, nie mam poj臋cia. Zdarza mi si臋 opowiada膰 moj膮 histori臋, czy te偶 histori臋 bloga przy r贸偶nych okazjach i zawsze znajdzie si臋 kto艣 w towarzystwie, kto zapyta – to kiedy z艂amiesz te 140 minut? Widz臋 po rozm贸wcach, 偶e przewa偶nie spodziewaj膮 si臋 odpowiedzi w stylu za 4 miesi膮ce, czasem kto艣 zapyta, czy w przysz艂ym roku? A ja konsekwentnie od 8 lat odpowiadam, 偶e jak wszystko p贸jdzie dobrze to s膮dz臋, 偶e za 3 lata. Co najlepsze – co roku ta odpowied藕 jest wed艂ug mnie aktualna – nawet obecnie, gdy pisz臋 te s艂owa 2 tygodnie po uzyskaniu 2:23:32 w maratonie.

Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e jestem ju偶 tak blisko celu, 偶e kolejny bieg powinien by膰 zuchwa艂膮 pr贸b膮 wydarcia tego co moje. Realnie jednak mam jeden baaardzo warto艣ciowy wynik w maratonie, a potem d艂ugo nic. Celem na najbli偶szy okres powinna by膰 stabilizacja poziomu 2:25. Tak, 偶ebym m贸g艂 bez wielkich obaw powiedzie膰, 偶e mog臋 regularnie biega膰 na takim poziomie. Z takiego przycz贸艂ka mo偶na atakowa膰 kolejne bariery, a kt贸rego艣 razu zrobi膰 skok na bank.

Podobnie by艂o u mnie z barier膮 2:30. D艂ugo walczy艂em o jej z艂amanie. Gdy ju偶 to zrobi艂em, w kolejnych latach cieszy艂em si臋 i obudowywa艂em m贸j poziom poni偶ej tej granicy. W tej chwili 艣rednia z moich TOP 5 bieg贸w marato艅skich to ok. 2:28:30. Uwa偶am, 偶e w艂a艣nie taki poziom mog臋 okre艣li膰 jako moj膮 “pewn膮 warto艣膰”.聽

Bior膮c pod uwag臋 powy偶sze, s膮dz臋, 偶e pierwszy realny atak na 2:20 wykonam w 2021 roku. W膮tpi臋, 偶e w pierwszym podej艣ciu osi膮gn膮艂 cel, w zwi膮zku z tym projekt 140 minut nie zostanie zamkni臋ty w przeci膮gu najbli偶szych 2 lat. Mo偶ecie spa膰 spokojnie. 馃檪

Niemniej, mi艂o jest my艣le膰 o realnych datach ko艅ca tego przedsi臋wzi臋cia.

Podsumowanie

Jak widzicie, ten rok totalnie wyj膮tkowy – zdarzy艂o si臋 w nim tyle dobrego, 偶e trudno mi to wszystko poj膮膰. Bior膮c pod uwag臋 tylko ten rok – jestem spe艂nionym sportowcem. 馃檪 Jednocze艣nie, mimo wielu sukces贸w i mn贸stwa wspania艂ych chwil, nie ustrzeg艂em si臋 b艂臋d贸w i pora偶ek. My艣l臋 jednak, 偶e szczypta goryczy bardzo dobrze podkre艣la s艂odycz tych wszystkich mi艂ych chwil. 馃檪

Ju偶 teraz zapraszam Was r贸wnie偶 do przeczytania drugiego wpisu podsumowuj膮cego miniony rok! 馃槈

 

6 thoughts on “Podsumowanie roku cz. 1/2 – SPORTOWA

  1. Pi臋kny sezon, a b艂臋d贸w nie robi tylko ten, co nic nie robi 馃檪 Jakby pyk艂o i by艂 medal, to by艣 inaczej 艣piewa艂 馃槈 U艂o偶y艂o si臋 jednak wspaniale, co mnie bardzo cieszy, bo zas艂u偶y艂e艣 jak ma艂o kto 馃檪 Po艂贸wk臋 poni偶ej 70 obalisz z przytupem :), a w maratonie niech szcz臋艣cie i zdrowie b臋dzie z Tob膮 馃檪

  2. Pi臋kny rok z pi臋knymi wynikami. Zastawiam si臋 tylko, czy to roztrenowanie w lecie to b艂膮d czy mo偶e Tobie akurat taki model s艂u偶y? Mo偶e warto nad tym poduma膰? Podczas gdy inni regenerowali si臋 po wiosennych startach Ty budowa艂e艣 si艂臋 pod ultra , kt贸ra mo偶e by艂a kluczem do p贸藕niejszego sukcesu ? Mo偶e w艂a艣nie opatentowa艂e艣 metod臋 treningow膮 im. Witka ? 馃槈 Who knows…

    Du偶o sukces贸w w Nowym Roku i nadal tak lekkiego pi贸ra!

    1. Hej Seweryn!
      Dzi臋ki i.. ciekawa teoria. 馃檪

      Wiesz, mo偶e co艣 w tym by膰. Trzeba jednak zwr贸ci膰 uwag臋 na dwie sprawy:
      1. Mia艂em wyj膮tkowo 艂askaw膮 jesie艅 do treningu. Niemal do samego maratonu mog艂em robi膰 mocne, szybkie treningi bez wi臋kszych k艂opot贸w. Wbrew pozorom nie jest to takie proste. Niskie temperatury utrudniaj膮 specjalistyczny trening.
      2. Piszemy o tym co by艂o, a warto pomy艣le膰 o tym co b臋dzie. Op贸藕nienie jesiennego startu spowodowa艂o, 偶e w艂a艣nie zamykam “zimowe” roztrenowanie (pisz臋 komentarz 01.01.20 r.). Inni biegacze zasuwaj膮 ju偶 do wiosennych start贸w. Ja musia艂em poniek膮d “na si艂臋” si臋 wyhamowa膰 z dyspozycj膮 i przez poprzedni cykl, je偶eli chce wyr贸wna膰 sobie cykliczne okresy treningowe, musz臋 si臋 spieszy膰, bo do sezonu zosta艂o 14 tygodni.
      Chc臋 przez to powiedzie膰, 偶e Malaga mo偶e okaza膰 si臋 akcj膮, kt贸ra kosztuje mnie wi臋cej ni偶 jeden porz膮dny cykl treningowy. Oby tak nie by艂o. Przekonamy si臋 na wiosn臋 馃檪

      Pozdrawiam! 馃檪

  3. Ja z kolei podziwiam za to, 偶e mimo start贸w w sporej ilo艣ci bieg贸w g贸rskich/ultra organizm a偶 tak bardzo jednak si臋 nie zamuli艂 by zapomnie膰 jak si臋 szybko biega po asfalcie. Gratulacje za fantastyczny rok i czekam na kolejne doniesienia z placu boju.

    1. Dzi臋ki Chlebik,

      Mityczny “zapas szybko艣ci” to te偶 ciekawe zagadnienie. Zastrzegam, 偶e nie jestem nastawiony anty-szybko艣ciowo do treningu biegowego, bo co艣 jednak jest na rzeczy, ale wierz臋 g艂臋boko, 偶e mo偶na porz膮dnie biega膰 d艂ugie dystanse bez wieloletniego rze藕bienia szybko艣ci. 馃檪

      Doniesienia obiecuj臋, 偶e b臋d膮 si臋 pojawia膰! 馃檪

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *